Kunskapskrav


Geografi 1
Aktuella kunskapskrav för E

  • ...Eleven använder några geografiska begrepp, samt använder med viss säkerhet någon geografisk teori eller modell, för att underbygga sina redogörelser och analyser.
  • Eleven redogör översiktligt för enkla samband mellan människa, samhälle och miljö samt hur människor, platser och regioner påverkas av konsekvenser av intressekonflikter.
  • Eleven gör en enkel analys av frågor om resursförbrukning och resursfördelning. Dessutom diskuterar eleven översiktligt hur människors egna resurser kan tas till vara och utvecklas för en hållbar utveckling.
  • Eleven diskuterar översiktligt hur någon företeelse i närmiljön kan ha betydelse för andra platser och regioner på jorden.

Aktuella kunskapskrav för C

  • ...Eleven använder några geografiska begrepp, samt använder med viss säkerhet någon geografisk teori eller modell, för att underbygga sina redogörelser och analyser.
  • Eleven redogör utförligt för samband mellan människa, samhälle och miljö samt hur människor, platser och regioner påverkas av konsekvenser av intressekonflikter.
  • Eleven gör en analys av frågor om resursförbrukning och resursfördelning. Dessutom diskuterar eleven utförligt hur människors egna resurser kan tas till vara och utvecklas för en hållbar utveckling.
  • Eleven diskuterar utförligt hur någon företeelse i närmiljön kan ha betydelse för andra platser och regioner på jorden.

Aktuella kunskapskrav för A

  • ...Eleven använder flera geografiska begrepp, samt använder med säkerhet någon geografisk teori eller modell, för att underbygga sina redogörelser och analyser.
  • Eleven redogör utförligt och nyanserat för komplexa samband mellan människa, samhälle och miljö samt hur människor, platser och regioner påverkas av konsekvenser av intressekonflikter.
  • Eleven gör en komplex analys av frågor om resursförbrukning och resursfördelning. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur människors egna resurser kan tas till vara och utvecklas för en hållbar utveckling.
  • Eleven diskuterar utförligt och nyanserat hur någon företeelse i närmiljön kan ha betydelse för andra platser och regioner på jorden.

Digitalt Skapande 1

  1. Slutprodukten: I eget skapande och gestaltande prövar (E) använder (C) eleven med viss säkerhet (E) säkerhet (A) digitala verktyg. 
  2. Dokumentet verktyg jämförelse: Eleven gör en enkel (E) välgrundad (C) nyanserad (A) jämförelse av olika verktygs användbarhet för olika ändamål. 
  3. Dokumentet verktyg motivation: Dessutom motiverar eleven översiktligt (E) utförligt (C) nyanserat (A) sina val av program- eller hårdvara. 
  4. Dokumentet spridningsvägar: Eleven redogör översiktligt (E) utförligt (C) nyanserat (A) för olika presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner. 
  5. Dokumentet utvärdera egna prestationen: När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet (E/C) säkerhet (A) den egna förmågan och situationens krav.
Svenska 3

E
Du:
  • kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa stora mängder information från olika källor
  • kan med utgångspunkt från detta skriva texter av vetenskaplig karaktär och andra texter. Texterna är sammanhängande och har tydligt urskiljbar disposition. Texterna är dessutom till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
  • kan tillämpa regler för citat- och referatteknik samt i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet. 
  • behandlar källorna på ett rimligt sätt och drar relevanta slutsatser utifrån källmaterialet. 
  • använder ett varierat språk som innehåller goda formuleringar.
C
Du:
  • kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa stora mängder information från olika källor
  • kan med utgångspunkt från detta skriva texter av vetenskaplig karaktär och andra texter. Texterna är sammanhängande och väldisponerade. Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
  • kan tillämpa regler för citat- och referatteknik samt i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet.
  • behandlar källorna på ett rimligt sätt och drar relevanta slutsatser utifrån källmaterialet.
  • använder ett klart och varierat språk som innehåller goda formuleringar.
A
Du:
  • kan med säkerhet samla, sovra och sammanställa stora mängder information från olika källor
  • skriver med utgångspunkt från detta texter av vetenskaplig karaktär och andra texter. Texterna är sammanhängande och väldisponerade. Texterna är dessutom väl anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
  • kan tillämpa regler för citat- och referatteknik samt i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet. 
  • behandlar källorna på ett skickligt sätt och drar relevanta slutsatser utifrån källmaterialet. 
  • använder ett träffsäkert, klart och varierat språk som över lag är välformulerat.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar